Jak obniżyć cholesterol?

Jak obniżyć cholesterol?
12:51 29/04/2019

Cholesterol w umiarkowanych ilościach jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Problem zaczyna się wtedy, gdy jest go za dużo.

Nadmiar cholesterolu w organizmie wpływa ujemnie na pracę układu trawiennego i wywołuje szereg uciążliwych dolegliwości. Dlatego po zaobserwowaniu pierwszych jego oznak należy od razu podjąć odpowiednie kroki. Nie w każdym przypadku konieczne jest leczenie farmakologiczne. Niekiedy wystarczy tylko zmienić nawyki żywieniowe i znaleźć czas na aktywność fizyczną. Leki przeznaczone są wyłącznie dla osób, u których zmiana diety i ruch nie pomagają.

 

Zmień dietę

Zbyt wysokiemu stężeniu cholesterolu w organizmie najłatwiej jest zapobiegać. Należy zwracać uwagę na to, co się je, i w jakich ilościach. Część produktów spożywczych zawiera znaczne ilości cholesterolu – warto wiedzieć, jakie są to produkty i spożywać je z umiarem. W profilaktyce ważne jest też spożywanie takich produktów, które podwyższają poziom tzw. dobrego cholesterolu. Dostosowując dietę do potrzeb swojego organizmu, utrzymasz cholesterol w normie, a jeśli masz go za dużo – zmniejszysz jego stężenie co najmniej o 15%. Najlepszym rozwiązaniem jest konsultacja z dietetykiem. Daleko idące zmiany żywieniowe bez porozumienia ze specjalistą mogą przynieść skutek odwrotny od zamierzonego. Jadłospis powinien być odpowiednio wyważony, całkowite wykluczenie pewnych produktów może przyczynić się do obniżenia poziomu „dobrego” cholesterolu.

 

Na jakie produkty uważać?

Dawka cholesterolu w pożywieniu nie powinna przekraczać 300 mg. Oznacza to, że należy się ograniczyć z jedzeniem niektórych produktów. Najwięcej cholesterolu zawiera żółtko w jajkach. Osobom zdrowym zaleca się jeść nie więcej niż 3-4 jajka, a osobom z podwyższonym cholesterolem – 1-2 tygodniowo. Dużą ostrożność warto też zachować w konsumpcji podrobów, które zaraz po jajkach są drugim największym źródłem cholesterolu. Ci, którzy mają go w nadmiarze, powinni całkowicie zrezygnować z tego rodzaju potraw.

Ogólna zasada jest taka, by ograniczyć spożycie tłuszczów zwierzęcych. Tłuste mięso i wędliny można zastąpić produktami drobiowymi bez skórki. Niewskazane jest też spożywanie smalcu, masła, śmietany, a także tłustych przetworów mlecznych. Masło oprócz witaminy A zawiera znaczne ilości nasyconych kwasów tłuszczowych, a także cholesterol. Dlatego ze spokojnym sumieniem można je wykluczyć z diety na rzecz olejów (o ich różnych zastosowaniach kulinarnych pisaliśmy więcej na stronie https://www.product-port.com/pl/ ). Oprócz tego warto też spożywać tłuste ryby morskie, zawierają one bowiem kwasy omega-3, które obniżają poziom cholesterolu.

 

Wprowadzając zmiany w codziennej diecie i zapewniając sobie odpowiednią dawkę ruchu, możesz skutecznie obniżyć poziom cholesterolu w organizmie i pozbyć się związanych z jego nadmiarem dolegliwości.

 

cholesterol nadmiar cholesterolu jak obniżyć cholesterol