Zdrowie bez tajemnic - e-Medikon.pl >> Dolegliwości >> Uśmierz ból głowy nie łykając tabletek – naturalne sposoby

Uśmierz ból głowy nie łykając tabletek – naturalne sposoby

Uśmierz ból głowy nie łykając tabletek – naturalne sposoby
13:19 09/03/2018

Doraźne bóle głowy dokuczają nam wszystkim. Pojawiają się w efekcie zmęczenia, przepracowania czy kiepskiej aury pogodowej. Zwykle nie wymagają łykania leków przeciwbólowych. Niestety właśnie po to rozwiązanie sięgamy najczęściej. Jakie mamy alternatywy?

Masaż i akupresura

Akupresura to uciskanie właściwego miejsca palcem wskazującym lub czubkiem kciuka. W zależności od typu bólu, lokalizujemy punkt na ciele i uciskamy go 10 razy na minutę. Gdy głowa boli w okolicach skroni, odpowiednie miejsce to punkt znajdujący się na szerokość kciuka od skrzyżowania łuku brwiowego i zewnętrznego kącika oka. Ból zatok uśmierzymy uciskając miejsce między brwiami, zaś ból czubka głowy ograniczymy akupresurą spodu stopy, na około 1/3 jej długości.

Na ból głowy pomaga też masaż skroni okrężnymi ruchami palców, przeprowadzany już na włosach, zaraz za ich linią (to miejsca nad uchem tzw. shuai gu). Ukojenie przynosi ponadto masaż skalpu w górnej części karku (w punktach tian zhu). Ból zlokalizowany za oczami eliminujemy uciskając punkty pod łukiem brwiowym – najpierw od środka, najbliżej nasady nosa (w akupresurze to tzw. punkty zan zhu), później u szczytu łuku, następnie przy jego spadku.

 

Inhalacja olejkami - aromaterapia

Aromaterapia ma działanie relaksacyjne i przeciwbólowe. Jej stosowanie zmniejsza napięcie mięśni i wycisza stany zapalne. Na ból głowy najlepiej sprawdzają się olejki: lawendowy, bazyliowy, grejpfrutowy i eukaliptusowy. Olejek można wlać do ciepłej kąpieli lub skropić nim kominek aromaterapeutyczny, ale najlepiej użyć go do inhalacji – do litra gorącej wody w misce wlewamy kilka kropel wybranego olejku, a unoszącą się parę wdychamy pod przykryciem ręcznika, aż woda ostygnie.

 

Joga

Nie polecamy na własną rękę wykonywać od razu całego zestawu asanów (zwłaszcza w przypadkowej kolejności). Pozycje w jodze należy dostosować do możliwości organizmu, przyczyny bólu i celu, jaki chcemy osiągnąć. Naszym celem jest eliminacja lub ograniczenie bólu głowy, a czasem zapobiegnięcie mu. Gdy ból już nas dopadł, skorzystajmy z dobrodziejstwa pozycji Uttanasana – stopy rozstawiamy na szerokość bioder, prostujemy nogi i wyciągamy plecy intensywnie do przodu z jednoczesnym pochyłem w dół. Plecy muszą być wklęsłe. Następnie łapiemy się za łokcie i kierujemy czoło w stronę goleni. W czasie ćwiczenia kontrolujemy oddech.

 

 


 

naturalne sposoby na ból głowy